Kontakty

Rozvoz:


+420 732 741 220


Jídelna Česká Třebová

Staré náměstí 34

560 02 Česká Třebová

Po - Pá: 11:00 - 15:30

+420 737 601 261


Jídelna Litomyšl

Havlíčkova 441
570 01  Litomyšl
Po - Pá: 10:30 - 14:00
+420 732 741 220


Jídelna Svitavy

Vojanova 11
568 02 Svitavy
Po - Pá: 9:00 - 17:00
+420 777 430 420


info@oaza-zdravi.cz




Meníčka.cz - nejlepší adresa před obědem

Setkali jste se v našich jídelnách s názvy a pojmy, které jsou pro Vás nové? Vyhledejte si je v našem slovníčku pojmů.

A

AzukiMalé cca 5mm dlouhé vínově zbarvené fazole. Někdy je najdete pod názvem adzuki. Azuki jsou oblíbené pro svou lehkou stravitelnost. Velmi výrazně zlepšují činnost ledvin.
Agar-agarZnámý též jako Kanten, je směs želatin vyrobených z mořských řas. Je to skvělý želírovací prostředek.
AmarantPseudoobilovina, její semeno se však jako obilovina podobně používá, čili z praktického hlediska se jako obilovina vnímá.
ArameDruh mořské řasy. Obsahuje nejméně 101x více vápníku než mléko.

B

BasmatiDruh ušlechtilé rýže, charakteristická svou oříškovou chutí a vůní.
BulgurDruh obiloviny – předvařená nalámaná celozrnná pšenice.

C

CérieRostlinná bílkovina vhodná jako náhražka za maso. Cérie se skvěle hodí na přípravu guláše, řízků, závitků, ale své místo má i ve studené kuchyni na obložené mísy, do baget apod. Cérie obsahuje lepek.
CizrnaVelmi oblíbená luštěnina, známá také jako římský hrách. Řadí se mezi jedny z nejlépe stravitelných luštěnin.

D

DracoVegetariánská náhražka masa, ve formě pšeničné bílkoviny.

G

GomasioOpražené a rozemleté sezamové semínko s mořskou solí. Připravuje se ve speciální misce „suribachi“. V našich jídelnách najdete Gomasio vyráběné stejným způsobem také ze slunečnicových, lněných a dýňových semínek.

J

JáhlyObilovina vznikající odstraněním nestravitelné slupky z prosa. Jáhly jsou tedy vyloupané proso.

K

KamutDruh obiloviny, je předchůdcem dnešní tvrdé pšenice. Kamut je známý pro svou výraznou máslovou chuť a snadnou stravitelnost.
KarobDoporučuje se jako náhrada za kakao. Známý také pod názvem svatojánský chléb.
Kernoto
Kondiment
KuskusJde o spařenou a do kuliček tvarovanou krupici ze pšenice, ječmene nebo prosa. Nejčastěji využíván jako příloha, nebo při přípravě rizot.

M

MinestroneZeleninovo-luštěninová směs s rýží a těstovinou.
MisoFermentovaná směs sóji, mořské soli a obilí. Směs je taková podivná hnědá hmota, využívaná k přípravě tzv. Miso polévek.
MungoDruh fazolek, poznáte je podle světle zelené barvy a velmi malého vzrůstu.
MusakaTradiční balkánský zapékaný pokrm.

N

NavyDruh bílých fazolí vynikající svou jemnou chutí.

P

PicklesKvašená zelenina, nejčastěji krátkodobě kvašená. V našich jídelnách nejčastěji připravujeme pickles ve dvou variantách z bílého zelí, cibule, mrkve a červené řepy.
PohankaPseudocereálie, avšak běžně užívaná jako obilovina. Nejznámější je pro svůj bohatý obsah rutinu, který zvyšuje elasticitu krevních kapilár.
PolentaInstantní kukuřičná krupice.
Pomalý hrnecNádoba určená k pomalému vaření. V našem jídelníčku jsme tak nazvali jídlo, které tímto pomalým vařením připravujeme. Pro velkou oblíbenost tohoto jídla, jej v našich jídelnách připravujeme pravidelně každý týden.

R

RobiTepelně upravený polotovar bez obsahu živočišných bílkovin, tuku, sóji. Svým podílem rostlinných bílkovin, konzistencí, vzhledem a chutí se vyrovná masu. Je snadno stravitelný. Není vhodné pro bezlepkovou dietu.

S, Š

SeitanRostlinná bílkovina z pšeničné mouky, používaná jako náhražka masa.
ShiitakeDruh léčebných japanských houbiček.
ShoyuPřírodně fermentovaná sojová omáčka. Vyrábí se tradičním kvašením rozdrcených sójových bobů, pšenice a mořské soli za přítomnosti fermentačních kultur.
SojanézaNáhražka klasické majonézy či tatarky. Obsahuje nižší procento tuku a je obohacena vlákninou a vitamíny. Používá se v teplé i studené kuchyni.
ŠmakounHmota vyrobena z čistých vaječných bílků. Neobsahuje téměř žádný tuk, cukr, cholesterol. Řadí se mezi bezlepkové výrobky.
ŠouletŽidovské jídlo připravované z krup a luštěnin.
ŠpaldaDruh obilí – prababička dněšní pšenice.
ŠpaldotoPokrm připravený z pšenice špaldy na způsob rizota.

T

TahiniPasta světle krémové barvy vyráběná z mletých sezamových semínek.
TamariPřírodní sojová omáčka, která vzniká jako vedlejší produkt při výrobě misa. Výhodou Tamari je, že bývá bezlepku.
TempehFermentovaný sojový „sýr“. Na pultech k dostání v několik druhů. Čerstvý je nejzdravější, ale ne každému ze začátku zachutná. Pro začátečníky proto doporučujeme vyzkoušet upravené druhy: uzený, smažený nebo marinovaný tempeh.
TofuSojový „sýr“ vyráběný srážením sojového mléka. Tofu je k dostání v několika variantách: natural, uzené, marinované. Tofu Natural je opět pochopitelně nejzdravější a je potřeba jej před konzumací vždy tepelně upravit.